Noslēdzies Pasaules čempionāts Optimist klasē

Latvijas optimist klases burātāju komanda piedalījās Pasaules čempionātu Turcijā, Bodrumā 276 burātāju no 61 valsts konkurencē. Latviju pārstāvēja Elza Marija Ciema LAT 69, Ansis Čodars LAT 141, Jūlijs Kaugars (Jauniešu burāšanas klubs Jūrmala/Jūrmalas sporta skola), Rihards Pļaviņš LAT 120 (Rīgas jahtklubs) un Artis Kristers Graudums, LAT 11 (Burāšanas akadēmija/Klubs 360) ar treneri Dāvi Reini Andersonu.

Sacensību pirmajā dienā,  29.  jūnijā notika divi braucieni vidēji stiprā vējā. Mūsu burātājiem tie izvētās diezgan sarežģīti, jo startos pieļauto tehnisko kļūdu dēļ, kas iespējams, ir arī satraukuma rezultāts, liedza sasniegt labāku rezultātu. Tomēr tika iegūta jauna un vērtīga pieredze un apņēmība nākamajiem startiem.

Sacensību otrā diena, kurā burātāji kvalifikācijas braucienos tiek sadalīti citās flotēs. Elza un Rihards burāja dzeltenajā flotē, Artis, Ansis un Jūlijs zaļajā flotē.

Vējš bija mazāks kā pirmajā dienā, kā arī mainīgs, tādēļ, gaidot tā stabilizēšanos, plānotais starts aizkavējās.

Mūsu burātājiem šī bija sarežģīta diena, jo vēja maiņas būtiski ietekmēja iecerēto kursu distancē. Lai gan rezultāti neatspoguļo labāko sniegumu, kāds bija gaidāms, tomēr treneris atzīst, ka bija vērojams jau daudz lielāks cīņas spars, īpaši startos – 70 % komandas startu bija ļoti labi, pastumjot malā citus burātājus un saglabājot savu starta vietu.

Elzai un Rihardam dzeltenajā flotē lielisks starts pirmajā braucienā, toties Elza veiksmīgi brauca labajā pusē un finišēja 30 pozīcijā. Rihards neveiksmīgi bija otrā pusē, centās atgūt labu vietu, tomēr tas vairs neizdevās.

Zaļajā flotē Jūlijam ļoti labs pirmais starts, kā arī turpmāk labs brauciens, kas ļāva finišēt ar labu rezultātu. Ansim un Artim bija neveiksmīgs starts kreisajā starta pusē, kurā arī uzsāka distanci, kas joprojām nebija veiksmīgā puse. Distances laikā puiši centās atgūt labāku pozīciju, taču tas vairs neizdevās, vējš arī neiegriezās viņiem par labu.

Otrajā braucienā joprojām labā puse bija veiksmīgāka, ko izmantoja mūsu burātāji. Rihardam ļoti labs starts, taču palika ielenkts no citiem burātājiem un nevarēja veiksmīgi izmantot labo pusi. Cenšoties izkļūt no neveiksmīgās pozīcijas, nedaudz pārdega un nevarēja vairs atgūt zaudēto. Elzai otrais nebija tik veiksmīgs starts, kā rezultātā arī distancē nevarēja nostrādāt kā nākas, arī pārāk daudz halzes maiņas neļāva uzlabot pozīciju.

Zaļās flotes otrajā flotē Ansim un Artim izcils starts, cīnoties pie kuģa un nospiežot divas amerikāņu sportistu laivas zemāk. Tikai dzeltenā karoga dēļ, ko saņēma Artis, viņš noslīdēja zemāk un pozīciju zaudēja, savukārt Ansis pozīciju noturēja un bija pirmā laiva, kas aizgāja no kuģa distancē. Jūlijs startēja zemāk no tiesnešu kuģa un nespēja vairs tikt uz labo pusi.

Brauciena vidū, kad vēl joprojām labā puse bija izdevīgākā, no ostas ārā gāja prāmis, kas lielākajai flotes daļai labajā pusē aizsedza vēju. Tikai pāris laivas paspēji izbraukt no aizvēja, tādēļ pārējie no kreisās puses bija ieguvēji. Puiši aktīvi cīnījās, lai atgūtu zaudēto. Ansim nedaudz izdevās uzlabot pozīciju, tomēr pilnībā atgūt vairs nevarēja.

Visi pārdzīvoja neizdevušos braucienus. Visi saprata, ka cīņa bija spraiga un sarežģīta gan tehniski, gan morāli, taču analizējot detaļās katru braucienu kopā ar treneri, varēja secināt, ka atsevišķās niansēs ir ievērojams uzlabojums komandas sniegumā. Svarīgākais bija spēt atbrīvoties no neveiksmes sajūtas un būt gataviem jaunai dienai un jauniem labākiem startiem un finišiem.

Kvalifikācijas trešajā, noslēdzošajā dienā, Latvijas burātāji ieguldīja lielu enerģiju, drosmi un apņēmību, kas nebija viegli pēc iepriekšējās dienas neveiksmēm. Tomēr visi komandas dalībnieki cīnījās līdz galam un, lai gan pēc rezultātiem var šķist, ka veiksme atkal nebija blakus, tomēr pēc trenera domām katrs nostrādāja pēc savām labākajām spējām.

Jūlijs startēja dzeltenajā flotē, veicot labus startus, taču distancē gāja sarežģītāk. Braucienos pirmā kreice bija ļoti laba, brīvie kursi arī veiksmīgi, tomēr otrajā kreisē nespēja nolasīt pušu maiņas, lai noturētu pozīciju, tomēr finišā vienalga rezultāts tika uzlabots. Artis un Ansis burāja zilajā flotē otrajā starta grupā. Artis pirmajā braucienā ļoti labi startēja un aizvadīja labu visu braucienu, atbilstoši kantēja visu ceļu un pieņēma pareizus lēmumus, lai sasniegtu labu rezultātu. Otrais starts nebija tik veiksmīgs, iekļūstot lielākā barā jau no starta un nespēja atgūt labu pozīciju. Ansim pirmais starts bija sliktāks, kas rezultējās ne tik labā gala pozīcijā. Turklāt otrajā startā ļoti labi nostartēja, pieņēma labus lēmumus brauciena laikā, labi kantēja un tā veica vienu no saviem labākajiem braucieniem. Elza un Rihards startēja sarkanajā flotē. Elzai starti bija labi, tomēr tika pieļautas taktiskas kļūdas pirmajā kreicē, kuras neļāva iegūt labu pozīciju, pat pēc tam, kad otrajā kreicē tika veikts jau labs brauciens.

Rihardam pirmais brauciens bija labs – veiksmīgs starts un pirmā kreice, labi lēmumi arī otrajā kreicē, kas deva labu rezultātu. Otrajā startā starts bija ļoti labs, un, lai gan aizgāja uz ne tik veiksmīgo pusi, tomēr brauca veiksmīgi. Bet tad sanāca neveiksmīga sadursme ar kādu jaunāku burātāji, kā rezultātā pa vējam apgāzās, pēc tam vēl piesmēlās, cenšoties atgūt zaudēto, bet tas vairs neizdevās.

Pēc braucieniem notika lekcija par Team Race ar Tim Atkins. Mūsu komandas pārstāvji kvalificējās Team Race sacensībām, kas nozīmē, ka jāstājas pretī Amerikas komandai pirmajā braucienā.

Pēc Team Race pirmās dienas, lai gan Latvijas komanda nekvalificējās finālam, tomēr bija ļoti atzīstams sniegums, jo Latvijas komanda uz pārējo jauno komandu fona izskatījās ļoti labi.

Pirmajā kārtā Latvija cīnījās ar Amerikas komandu, kam bijām gatavi ar labu starta taktiku, par ko pretinieki bija samulsuši un viņiem nebija nemaz tik viegli uzvarēt latviešus. Pēc brauciena pat Latvijas komanda saņēma uzslavas no amerikāņiem par labu cīņu ar labu taktiku. Otrajā braucienā pret Portugāli cīņa bija ļoti līdzīga un kopumā ļoti labs mačs. Lai gan pie pirmās un otrās zīmes Latvija zaudēja, pie trešās zīmes jau tika atgūta pozīcija un pie ceturtās jau pārņemta vadība. Viss izšķīrās finiša kreicē, kur ne pietiekoši labi atstrādātas komunikācijas dēļ zaudējām vadību un par tikai ar pāris punktiem tika zaudēts mačš. Neskatoties uz zaudējumu, komanda ir parādījusi izcilu sniegumu un iegūta ļoti laba pieredze, ko izmantot turpmāk šādos mačos. Paši sportisti pārdzīvoja zaudēto maču, kas liecina ka neesam vienaldzīgi un mūsos mīt cīņas spars, tādēļ noteikti būs arī uzvaras mums turpmāk.

 “Ļoti patīk piedalīties Pasaules čempionātā, kas ir ļoti liels pasākums. Turcijā ir ļoti forši, var burāt šortos. Patīk, ka var satikt dažādas valstis, par kurām neko pirms tam nezināju – parunāju ar sportistiem no Omānas, Antiguas. Citkārt ir stress, bet šoreiz ir atbildības sajūta, ka brauc no Latvijas, tādēļ, ja neveicas braucienā, ir vairāk bēdīgi kā citur. Ļoti laba viesnīca, kur viss ir pieejams un garšīgs ēdiens,” komentē Jūlijs, kurš Pasaules čempionātā piedalās otro reizi.

Ansis, kurš Pasaules čempionātā piedalās pirmo reizi, izsakās par sacensību pieredzi: “Patika lielais atklāšanas pasākums ar tradicionālo deju priekšnesumiem. Reģistrējoties saņēmām čempionāta suvenīrus somiņā, kur bija dažādas interesantas lietas un konfektes. Man patīk Latvijas formas, īpaši uz ūdens velkamās likras kopā ar vestēm. Gribētu vēl papildināt ar komandas vienādām kurpēm nākamajā gadā. Pirmajā startā man izdevās labi noburāt ar labu rezultātu un cerēju arī turpmāk tāpat, bet vairs tik labi neizdevās, lai gan ļoti centos. Ļoti patīk mūsu treneris, kas pats labi māk burāt un palīdzēt, bet kad ir slikti, tad viņš saprot, ka nevajag spiest uz kaut ko, bet ļaut burāt pēc savām spējām un uzmundrināt. Pievērš daudz uzmanību katram sportistam atsevišķi, kas ir ļoti svarīgi.”

Puiši atzīt, ka svarīgākais šādās sacensībās ir ticēt sev, ka var nobraukt labāk par citiem, nešaubīties par savām spējām un būt drosmīgiem pieņemt lēmumus.

Pēdējās trīs sacensību dienās notika fināla braucieni, kuros sportisti tika sadalīti četrās grupās, atbilstoši kvalifikācijas rezultātiem. Turpmākajos braucienos sacensība notika savas grupas ietvaros. Ansis un Jūlijs kvalificējās bronzas grupā, bet Rihards, Elza un Artis emerald grupā.

Pirmajos fināla braucienos laika apstākļi biji līdzīgi kā iepriekšējās dienās – karstums virs 30 grādiem un vējš sākumā apmēram 3-7 m/s, vēlāk nedaudz stiprāks. Pēdējās dienas pēdējā startā tieši emerald flotes brauciena laikā vējš pastiprinājās līdz 12-13 m/s. Distancē, galvenokārt, bija jābrauc pēc ierastajiem vēja virzieniem, līdzīgi kā iepriekš. Katru dienu vējš pūta no D un lai dotu startus, vajadzēja sagaidīt, lai vējš aizgriežas uz rietumiem. Pirmajā startā vējš bija vājāks ZR virzienā. Starta taktika bija vienāda – startēt zonā no līnijas vidus līdz pinendam un iet pāri uz labo pusi. Mūsu sportistiem ne vienmēr izdevās nolasīt šo shēmu, cenšoties apiet vēja maiņas vai  sekot tām un tā censties iegūt labāku vietu. Burātāji atradās pārāk tālu vai nu labajā vai kreisajā stūrī, cenšoties atgūt iekavēto pēc starta. Vienīgā reize, kad bija reālas vēja izmaiņas, bija pirmspēdējās dienas pēdējais brauciens, kad kreisā puse bija izdevīgākā uz finiša taisni.

Tā kā daudziem šie apstākļi bija neierasti, garo sacensību laikā tikai pamazām tika apgūta akvatorija un apstākļi un pēdējā dienā jau visās flotēs 80 % sportistu burāja pēc viena plāna. Latvijas burātājiem neizdevās tik ātri pielāgoties un izpildīt šo plānu, jo visu laiku bija vēlme eksperimentēt un ķert vēja maiņas, kā arī uztraukums par neveiksmēm pirmajos braucienos neļāva pietiekoši koncentrēties. Tomēr pēdējā braucienā visa komanda beidzot piepildīja plānu – gan startēja atbilstoši, gan arī veica distanci un tas arī bija redzams rezultātos.

Emerald grupā Rihards, pēdējā dienā finišējot pirmais abos braucienos, kopvērtējumā ieguva trešo vietu savā ieskaites grupā un apbalvošanā kāpa uz Pasaules čempionāta pjedestāla.

Kopumā komandas sniegums vērtējams kā atbilstošs savām spējām un vislielākais ieguvums ir milzīga pieredze, jaunas iemaņas un nenoliedzami ieguvums emocionāli – motivācija, gribasspēks nu spēja saņemties turpināt sacensties, neskatoties uz neveiksmēm vai grūtībām. Apstākļi bija ļoti nepierasti, jo viļņi bija savādāki, nekā Latvijā ierasts, īpaši R vēja apstākļos, kad veidojas ass un mazs vilnis, bet vēl kopā ar visām laivām un motorlaivām veidojas pavisam nesaprotami viļņi (kurus treneri sauc par veļas mašīnu), un rada pamatīgu apjukumu burātājos.

Otrs ievērojams ieguvums ir ļoti uzlaboti starti, kur mūsu burātāji jau daudz labāk spēj nolasīt no iepriekšējām flotēm starta pozīcijas, kļuvuši aktīvāki uz starta līnijas un spēj noturēt savu pozīciju, nostumjot malā pat flotes līderus.

Kreices šajā akvatorijā jāveic līdzīgas, ja ir vienāds vēja virziens, tādēļ stingri jāpieturas pie viena plāna, kas rada lielāku iespēju iegūt labāku rezultātu. Šādas stratēģijas izkopšana un noturēšana ir svarīgs elements, kam nepieciešams stingrs raksturs un rūdījums nemētāties pa distanci un neeksperimentēt, kad tas nav nepieciešams.

Treneris ar komandu aktīvi strādāja, lai apgūtu stresa kontroli – šādu pieredzi iespējams iegūt tikai liela mēroga sacensībās, jo emocionāli sacensības ir grūtas – pēc zaudētām pozīcijām jāspēj atgūties un saņemties jauniem startiem.

Lai to apgūtu, komanda mācījās, kā  sadalīt distanci mazākos nogriežņos, uzstādot sev nelielus veicamos uzdevumus – starta pozīcija, citu burātāju kontrole, vārtu apņemšana, flotes kontrole u.c., kas ļauj koncentrēties uz precīzu šo uzdevuma izpildi un labāku sniegumu katrā posmā.

Kopumā varēja novērot, ka burāšanas stils ir ļoti dažāds Pasaules valstu komandām – amerikāņi un spāņi ļoti strādā uz ātrumiem, itāļi uz augstumiem, brīvajos kursos agresīvi ir spānijas un amerikas burātāji, Ukrainas komanda cenšas braukt vairāk cieši pie vēja.

Noslēguma ceremonija ir gaidīts pasākums pēc garajām sacensībām, īpaši apbalvošana ar skaļām ovācijām katram burātājam. Un protams tirgošanās ar formas tērpiem. Vēlamā prece tiek noskatīta jau atklāšanas dienā un visu sacensību laikā, bet maiņas produkti sagatavoti no mājām līdzi. Latvieši tika pie vairākiem ieguvumiem – Honkongas un Polijas formas krekliem, Kanādas un Austrālijas cepurēm, Japānas lentēm un ļoti svarīga suvenīra – ķengura, kas visur pavada Austrālijas komandu un tagad arī būs Latvijā. Savukārt Latvijas klubu un izlases krekli un cepures tagad ceļo uz mājām pie citu valstu komandām.

Katrs sportists saņēma sertifikātu par dalību Pasaules čempionātā. Patīkami bija satikt Ukrainas komandu, kam šis ir īpaši smags laiks. Pateicībā par Latvijas atbalstu ukraiņiem, Ukrainas komanda katram pasniedza personīgu kartīti ar sveicienu. Tieši Ukrainas komandas burātāju apbalvošana izpelnījās īpašas ovācijas no visiem dalībniekiem.

Latvijas komandu ievēroja arī organizatoru mediju pārstāvji un aicināja uz nelielu interviju par saviem iespaidiem, ko sniedza Ansis un Elza.

Ar patīkamu nogurumu dodoties mājās komanda pārrunāja iegūto pieredzi, dalījās iespaidos par pavadīto laiku un jauniem draugiem. Komanda kļuvusi stiprāka un lepojas ar Latvijas vārda nešanu pasaulē. Atpakaļceļā tika jautāts visiem pieciem dalībniekiem kādi ir viņu iespaidi un spilgtākās atziņas:

Elza: “Noteikti atcerēšos un uzturēšu kontaktus ar jaunajiem draugiem, kā arī perfektos burāšanas apstākļus.”

Artis: “Patika, ka ar meistarību izdevās pieveikt citus burātājus startos pie kuģa.”

Ansis: “Patika maiņa ar citu komandu formām un suvenīriem, jo ieguvu Austrālijas simbolu ķenguru. Laba pasākumu organizēšana – atklāšanas pasākums un noslēguma ceremonija. Bodruma ir ļoti laba vieta burāšanai, labi izlikta distance sacensībās. “

Jūlijs: “Atcerēšos mainīgos vēja apstākļus, kas radīja sarežģītu burāšanu. Patika pilsēta un apkārtne.”

Rihards piedalījās Pasaules čempionātā jau otro reizi, atzīstot, ka šogad bija grūtāk, nekā iepriekšējā gadā Gardas ezerā Itālijā, jo Bodrumā ir sarežģītāka akvatorija vēja maiņu dēļ, kā arī bija mazāks vējš, kas lielāka auguma burātājam nav tik labvēlīgs. Ar šīm sacensībām Rihards noslēdz burāšanu optimist klasē, lai turpinātu burāt ILCA klasē, tādēļ ļoti iepriecināja iespēja būt uz pjedestāla Pasaules čempionātā kā savas flotes trešās vietas ieguvējam.

Visu burātāju un LZS vārdā, paldies komandas trenerim Dāvis Reinis Andersons un komandas vadītājai Agnesei Rupenheitei, jo īpaši par sacensību atskata nodrošināšanu.

Latvijas Optimist pārstāvju vārdā, milzīgs paldies Rīgas domei, Jūrmalas sporta skolai, LZS, Latvijas Optimist klases asociācijai un Laivu lietām par atbalstu čempionātā.

Visi rezultāti šeit: https://2022worlds.optiworld.org/en/default/races/race-resultsall

Video:

1. https://www.facebook.com/optiworlds2022/videos/592420918977374

2. https://www.facebook.com/watch/?extid=CL-UNK-UNK-UNK-AN_GK0T-GK1C-GK2C&v=552093743279372

Par jauno burātāju pirmajiem iespaidiem, ierodoties Bodrumā lasi šeit: https://www.sailinglatvia.lv/index.php/2022/06/30/optimist-klases-burataji-ieradusies-pasaules-cempionata-turcija/